Πέμπτη 2 Απριλίου 2020

2 Απριλίου 2020: Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου είναι μια εορτή που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου. Καθιερώθηκε από την Ι.Β.Β.Υ., τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα, το 1966, ημέρα των γενεθλίων του γνωστού Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805) και σκοπός της είναι να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να κατευθύνει την προσοχή των μεγαλυτέρων στο παιδικό βιβλίο.

Το 2020 υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα της Σλοβενίας (Slovenská sekcia IBBY). Το φετινό μήνυμα γράφτηκε από τον Σλοβένο συγγραφέα Peter Svetina, μεταφράστηκε στα ελληνικά, όπως κάθε χρόνο, από τη συγγραφέα Λότη Πέτροβιτς ενώ η αφίσα φιλοτεχνήθηκε από τον Σλοβένο εικονογράφο Damijan Stepančič.



Το υπέροχο μήνυμα του Peter Sventina:
Εκεί που μένω, οι θάμνοι πρασινίζουν αργά τον Απρίλη ή νωρίς τον Μάη και σύντομα γεμίζουν με κουκούλια από πεταλούδες. Αυτά τα κουκούλια μοιάζουν με μπαλίτσες από βαμβάκι ή με κουφέτα και οι νύμφες τους καταβροχθίζουν φύλλο το φύλλο μέχρι που οι θάμνοι απογυμνώνονται. Όταν όμως οι νύμφες γίνουν πεταλούδες και πετάξουν, οι θάμνοι δεν είναι κατεστραμμένοι. Καθώς πλησιάζει το καλοκαίρι, ξαναγίνονται πράσινοι πάλι και πάλι.
Έτσι μοιάζει ο συγγραφέας, έτσι μοιάζει ο ποιητής. Κατασπαράζονται, μένουν κατάστεγνοι από ιστορίες και ποιήματα, που, όταν ολοκληρωθούν, πετούν μακριά, μπαίνουν μέσα σε βιβλία και βρίσκουν τους αναγνώστες τους. Αυτό γίνεται πάλι και πάλι.
Και τι συμβαίνει ν΄εκείνα τα ποιήματα και τις ιστορίες;
Ξέρω ένα αγόρι που έπρεπε να κάνει κάποια εγχείρηση στο μάτι του. Για δύο εβδομάδες μετά την εγχείρηση, έπρεπε να ξαπλώνει μόνο από τη δεξιά πλευρά και μετά δεν έπρεπε να διαβάζει τίποτα για έναν μήνα. Όταν τελικά ξαναπήρε στα χέρια του ένα βιβλία έπειτα από ενάμιση μήνα, ένιωσε σαν να κατάπινε λέξεις μ’ ένα κουτάλι από μια γαβάθα. Σαν να τις έτρωγε. Πραγματικά τις έτρωγε.
Ξέρω κι ένα κορίτσι που, όταν μεγάλωσε, έγινε δασκάλα. Μου είπε: “Τα παιδιά που οι γονείς τους δεν τους διάβασαν παραμύθια έχουν στερηθεί κάτι σημαντικό”.
Οι λέξεις στα ποιήματα και στις ιστορίες είναι τροφή. Όχι τροφή για το σώμα, όχι τροφή που μπορεί να γεμίσει το στομάχι σου. Τροφή όμως για το πνεύμα και τροφή για την ψυχή.
Όταν πεινάει κάποιος ή διψάει, το στομάχι του γουργουρίζει και το στόμα του στεγνώνει. Οι πεινασμένοι γυρεύουν να φάνε κάτι, ένα κομμάτι ψωμί, ένα πιάτο ρύζι ή δημητριακά, λίγο ψάρι ή μια μπανάνα. Όσο περισσότερο πεινούν, τόσο στενεύει ο οπτικός τους ορίζοντας, ώσπου παύουν να βλέπουν ό,τι δεν είναι τροφή για να τους χορτάσει.
Η πείνα για λέξεις εκδηλώνεται διαφορετικά. Μοιάζει με θλίψη, με λήθη, με αυθάδεια. Οι άνθρωποι που υποφέρουν από τέτοιου είδους πείνα δε νιώθουν πως η ψυχή τους τρέμει από το κρύο κι ότι προσπερνούν τους εαυτούς τους χωρίς να το προσέχουν. Ένα μέρος του κόσμου τους εξαφανίζεται χωρίς να το γνωρίζουν.
Αυτού του είδους η πείνα χορταίνεται με ποίηση και ιστορίες.
Υπάρχει όμως ελπίδα για όσους δεν έχουν ποτέ αφεθεί ν’ απολαύσουν τις λέξεις, για να χορτάσουν αυτή την πείνα;
Υπάρχει! Το αγόρι που είπαμε διαβάζει κάθε μέρα. Το κορίτσι έγινε δασκάλα και διαβάζει στους μαθητές της. Κάθε Παρασκευή. Κάθε βδομάδα. Αν κάποια φορά το ξεχάσει, της το θυμίζουν τα παιδιά.
Και τι γίνεται με τον συγγραφέα και τον ποιητή; Καθώς έρχεται το καλοκαίρι, θα πρασινίσουν πάλι. Και πάλι θα στεγνώσουν από ιστορίες και ποιήματα, που θα πετάξουν μακριά προς κάθε κατεύθυνση. Πάλι και πάλι.”

Για σήμερα μπορείτε να διαβάσετε ένα παιδικό βιβλίο, μόνοι σας ή με τους γονείς σας. Μπορείτε να βρείτε και online παιδικά βιβλία στους παρακάτω συνδέσμους:
και... καλή ανάγνωση!

σύνδεσμος 1
σύνδεσμος 2
σύνδεσμος 3
σύνδεσμος 4
σύνδεσμος 5
σύνδεσμος 6

Τρίτη 31 Μαρτίου 2020

31-03-2020

Καλημέρα παιδιά! Ελπίζω να είστε όλοι καλά!

ΓΛΩΣΣΑ
Για σήμερα θα κάνουμε ξανά επανάληψη και εξάσκηση στους χρόνους των ρημάτων!

Ας τους θυμηθούμε άλλη μια φορά:

Ενεστώτας: παίζω
(εγώ κάνω κάτι τώρα, τη στιγμή που μιλάμε)

Παρατατικός: έπαιζα
(εγώ έκανα κάτι χτες συνέχεια)

Αόριστος: έπαιξα
(εγώ έκανα κάτι χτες για μια στιγμή)

Εξακολουθητικός Μέλλοντας: θα παίζω
(θα κάνω κάτι αύριο συνέχεια)

Συνοπτικός Μέλλοντας: θα παίξω
(θα κάνω κάτι αύριο για μια στιγμή)

Για σήμερα θέλω να εξασκηθείτε στους χρόνους κάνοντας τα παρακάτω quiz:

QUIZ 1

QUIZ2

QUIZ3

QUIZ4

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Στα Μαθηματικά σήμερα θα θυμηθούμε την διαίρεση ως αντίστροφη πράξη του πολλαπλασιασμού. Παρόμοιες ασκήσεις και προβλήματα έχουμε κάνει και στο σχολείο.

Για να κάνετε τις ασκήσεις σας πατήστε εδώ



Να είστε όλοι καλά! Υπομονή και αισιοδοξία! 

Σάββατο 28 Μαρτίου 2020

29-03-2020

Καλημέρα παιδιά!

ΓΛΩΣΣΑ

Σήμερα θα θυμηθούμε τους χρόνους των ρημάτων. 


Μπορεί να μην τους θυμάστε όλους και να μην έχουμε μιλήσει αναλυτικά για τους τρεις τελευταίους, αλλά πάμε να δούμε τι δείχνει ο κάθε χρόνος:




Μπορείτε να βρείτε το φύλλο εργασίας για την εξάσκησή σας στους χρόνους πατώντας εδώ.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Σήμερα θα θυμηθούμε τον πολλαπλασιασμό με το 10, 100, 1000.

Δεν ξεχνάω:

Στον πολλαπλασιασμό ακέραιου αριθμού με το 10, 100, 1000:
-Γράφουμε τον αριθμό και στο τέλος του προσθέτουμε ένα, δύο ή τρία μηδενικά αντίστοιχα.

παράδειγμα:

24x10=240
24x100=2400
24x1000=24000

Μπορείτε να βρείτε το ερωτηματολόγιο για την εξάσκησή σας στους πολλαπλασιασμούς πατώντας εδώ.

*Μην ξεχάσετε στο τέλος να πατήσετε ΥΠΟΒΟΛΗ για να δείτε τη βαθμολογία σας!

ΙΣΤΟΡΙΑ
Συνεχίζουμε την επανάληψη με ένα διαδραστικό βίντεο για τις περιπέτειες του Ηρακλή (πατήστε εδώ)
και ένα quiz για τις περιπέτειες του Θησέα (πατήστε εδώ)

Καλή συνέχεια! Να είστε όλοι καλά!